Алманах, Познание

50+ мощни естествени антиоксиданти, които да включите в менюто си

Мощни-естествени-антиоксиданти

Термините оксидативен стрес, свободни радикали и антиоксиданти ни бомбардират от телевизионния екран като част от десетки реклами на различни “чудодейни” добавки, осигуряващи безсмъртие. 

Истината е, че стремежът на човека към добро здраве, подмладяване и жизненост са отлична маркетингова основа, върху която се трупат десетки и стотици фармацевтични компании. Но също е истина, че замърсената околна среда и недотам здравословната диета наистина оставят своя отпечатък върху тялото. 

Ето защо, днес ви предлагаме един по-различен поглед върху темата за антиоксидантите. Започваме от тяхната същност и механизъм на действие, за да достигнем до начина да ги приемаме естествено с храната си – без скъпоструващи добавки със съмнителен състав и още по-съмнителна ефективност. 

Какво е свободен радикал и какво е антиоксидант?

Най-често приписваното на естествените антиоксиданти значение е това на “борци” със свободните радикали. Чудесно, но какво означава това?

В химията, свободният радикал представлява атом, молекула или йон, който има поне един несдвоен валентен електрон. Тези несдвоени електрони правят радикалите силно химически реактивни и способни да причинят големи верижни химични реакции в тялото ви, поради лесната реакция с други молекули. Тези реакции се наричат оксидиране, а резултатът от тях за тялото – оксидативен стрес. 

Оксидирането е химическа реакция, която състарява тъканите и органите, а оксидативният стрес е основната причина за естественото остаряване на организма. По същия начин, по който металът, изложен на кислород ръждясва, човешкото тяло се износва и функциите му се затрудняват с възрастта.

И ако това обяснение все още звучи твърде сложно, то простите последствия от него са клетъчно увреждане, заболявания и стареене

Разбира се, организмът има механизми за освобождаване от свободните радикали. Поради градския начин на живот, обаче, тези механизми са сериозно компрометирани. Ниското качество на водата и замърсяването на въздуха, в комбинация с високите нива на психологически стрес, на които сме подложени ежедневно, занижават способността на тялото да се справя самостоятелно със свободните радикали. Тук идва и ролята на антиоксидантите, които имат свойството да противодействат на тези свободни радикали. 

Антиоксиданти – механизъм на действие

Както вече стана ясно, уникалната функция на антиоксидантите е да неутрализират и извеждат свободните радикали от организма. Това се случва чрез редица сложни биохимични реакции.

Обяснено на достъпен език – антиоксидантите неутрализират свободните радикали, като отделят част от своите собствени електрони, но без самите те да се превръщат във вещества, поглъщащи електрони. По този начин, те действат като естествен превключвател за “изключване” на свободните радикали. Това помага за прекъсване на верижната реакция, която може да засегне молекулите в клетката и клетките в тялото.

Освен това, антиоксидантите участват в механизми, които възстановяват ДНК и поддържат здравето на клетките. Те редуцират нивата на оксидативен стрес, служат като хелиращ агент на редица минерали, като донор на кислород за клетките и като ензимен инхибитор.

Резултатът от всичко това е по-здрав организъм, който може да изпълнява функциите си с много по-голяма лекота. 

Чудесен пример от групата на често използваните мощни антиоксиданти е витамин С, употребяван също като имуностимулант при сезонни вируси и настинки. Силите на този антиоксидант обаче далче не се изчерпват с това. За всички активно спортуващи ще бъде интересно да знаят, че витамин С подпомага естествения синтез на колаген от тялото, като подобрява състоянието на ставите, косата и кожата. 

Видове антиоксиданти и как да ги приемате

Съществуват два подхода при класификацията на противо-окислителите. Първото разделение е на ензимни и неензимни антиоксиданти, а второто – на водноразтворими и мастноразтворими.

Ензимни и неензимни антиоксиданти

Ензимните антиоксиданти се делят на:

  • Първични ензими: Супероксиддисмутаза (СОД), каталаза и глутатионпероксидаза;
  • Вторични ензими: Дехидрогеназа, глутатион редуктаза и глюкозо-6-фосфат.

Неензимните антиоксиданти са както следва:

  • Витамини: витамин С, витамин К, витамин Е и витамин А;
  • Минерали: цинк, селен и манган;
  • Феноли и полифеноли: ферулова киселина, хидрокситирозол, кумаринова киселина и др.
  • Флавоноиди: катехини, кверцетин, кемпферол, есперетин и др.
  • Каротеноиди: бета-каротин, ликопен, лутеин, криптоксантин и др.

Други неензимни антиоксиданти са например алфа-липоева киселина, глутатион, коензим Q10 и танините. 

Водноразтворими и мастноразтворими антиоксиданти

Този вид разделение е важно, за да знаем как да приемаме антиоксидантите в подходящи комбинации с храни и напитки за оптимално действие. 

Добре е водноразтворими антиоксиданти като полифеноли, глутатион и витамин C да се приемат на фона на увеличен прием на течности. 

Мастноразтворими антиоксиданти като каротеноиди, витамини A, E и К и коензим Q10, от своя страна, се усвояват по-добре при увеличен прием на мазнини. 

Най-полезните храни, богати на антиоксиданти

Макар да съществуват стотици антиоксиданти – таблетки, антиоксиданти – хранителни добавки и антиоксиданти – препарати, те далеч не бива да бъдат първия ви избор. Медицинските специалисти и диетолозите са единодушни, че най-добрите антиоксиданти са именно естествените – или тези, които приемаме в натурален вид с храните и напитките, които консумираме. 

Причината е, че природният комплекс в натуралните храни с антиоксиданти подсигурява правилното усвояване, стабилността и ефикасността на съставките. Те се подкрепят взаимно по много по-продуктивен начин, отколкото изолираните и изкуствено комбинирани вещества. Което, впрочем, важи с пълна сила за всички хранителни продукти, които консумирате. 

И така – ето кои продукти трябва да имате предвид тогава, когато решите да направите услуга на здравето си, консумирайки храна, богата на антиоксиданти. 

Плодове, богати на антиоксиданти

Списъкът с плодове, богати на природни антиоксиданти включва:

  • Червени и черни боровинки
  • Червено грозде
  • Праскови
  • Малини
  • Ягоди
  • Червено френско грозде
  • Смокини
  • Череши
  • Круши
  • Портокали
  • Грейпфрут
  • Киви
  • Кайсии
  • Манго
  • Пъпеш
  • Диня
  • Папая 
  • Гуава
  • Нар
  • Сливи
  • Ябълки

Зеленчуци с антиоксидантно действие

Списъкът със зеленчуци, богати на мощни естествени антиоксиданти изглежда така:

  • Броколи
  • Спанак
  • Домат
  • Моркови
  • Картофи
  • Батат
  • Артишок
  • Зеле
  • Аспержи
  • Авокадо
  • Цвекло
  • Репички
  • Маруля
  • Тиква
  • Кейл
  • Лапад
  • Коприва 

Билки и подправки – силни антиоксиданти

Противоокислителните качества са присъщи и на редица билки и подправки, като в това число можем да споменем:

  • Карамфил
  • Мента
  • Бахар
  • Канела
  • Риган
  • Мащерка
  • Градински чай
  • Розмарин
  • Шафран
  • Естрагон
  • Куркума
  • Зелен чай
  • Черен чай
  • Сумак
  • Хибискус
  • Женско биле

Супер храни антиоксиданти 

Ако дефиницията ни за суперхрана включва наличието на максимално много полезни вещества в минимално количество храна, то всички гореизброени отговарят на условието. И все пак, към тях можем да добавим и други, по-екзотични източници на силни антиоксиданти, като например:

  • Гъби рейши
  • Гъби чага
  • Мака
  • Спирулина
  • Кордицепс
  • Хлорела
  • Алфалфа (люцерна)
  • Алое вера
  • Нони
  • Астрагал

Ядки, зърнени и бобови храни – антиоксиданти

Последни, но не и по значение – това са ядките, зърнените и бобовите храни, които съдържат богати количества естествени антиоксиданти:

  • Чиа
  • Бадеми 
  • Тиквено семе
  • Конопено семе
  • Слънчогледово семе
  • Елда 
  • Боб
  • Леща
  • Орехи
  • Пекани
  • Кестени
  • Шамфъстък
  • Ленено семе
  • Сусам
  • Маково семе

Ако трябва да систематизираме всичко, описано по-горе, то таблицата с най-добрите храни с антиоксидантно действие би изглеждала така:

Храни, богати на мощни естествени антиоксиданти
Плодове Червени и черни боровинки, Червено грозде, Праскови, Малини, Ягоди, Червено френско грозде, Смокини, Череши, Круши, Портокали, Грейпфрути, Киви, Кайсии, Манго, Пъпеш, Диня, Папая , Гуава, Нар, Сливи, Ябълки
Зеленчуци Броколи, Спанак, Домат, Моркови, Картофи, Батат, Артишок, Зеле, Аспержи, Авокадо, Цвекло, Репички, Маруля, Тиква, Кейл, Лапад, Коприва 
Билки и подправки Карамфил, Мента, Бахар, Канела, Риган, Мащерка, Градински чай, Розмарин, Шафран, Естрагон, Куркума, Зелен чай, Черен чай, Сумак, Хибискус, Женско биле
Суперхрани Гъби рейши, Гъби чага, Мака, Спирулина, Кордицепс, Хлорела, Алфалфа (люцерна), Алое вера, Нони, Астрагал
Ядки, зърнени и бобови Чиа, Бадеми , Тиквено семе, Конопено семе, Слънчогледово семе, Елда , Боб, Леща, Орехи, Пекани, Кестени, Шамфъстък, Ленено семе, Сусам, Маково семе

 

Класация: топ 21 антиоксидантни храни

Съществува проучване на Министерството на земеделието на САЩ, което обхваща над 100 храни в различни категории – плодове, зеленчуци, зърнени, бобови, ядки, билки и подправки. 

Според резултатите от това проучване, като най-добри антиоксиданти могат да бъдат определени следните 21 храни:

  1. Малък червен боб
  2. Диви боровинки
  3. Червен боб
  4. Пинто боб
  5. Култивирани боровинки
  6. Червени боровинки
  7. Артишок
  8. Къпини
  9. Сушени сини сливи
  10. Малини
  11. Ягоди
  12. Сладки червени ябълки
  13. Ябълки Granny Smith
  14. Пекани
  15. Сладки череши
  16. Черни сливи
  17. Червени картофи
  18. Черен боб
  19. Сини сливи
  20. Гала ябълки
  21. Тъмни листни зеленчуци

Повечето от тях вече фигурират на трапезата ви? Отлично! Ако ли пък не – можете лесно да заредите хладилника си така, че вашата чиния да работи за вашето здраве. 

Какви са здравословните ползи от приема на антиоксиданти?

Вече обяснихме менахизмите, чрез които антиоксидантите предпазват клетките от увреждания и стареене, предизвикани от свободните радикали. Какво се случва, обаче, когато приведем теорията в практиката? 

Ето кои са най-силно изразените ползи за здравето от редовния прием на антиоксиданти като част от ежедневното здравословно хранене:

  • Забавяне на стареенето на тялото, неговите органи и тъкани – включително кожа, стави, сърце и мозък.
  • Пречистване на тялото от токсини и метаболитни отпадъци – включително като метод за естествена детоксикация на организма през всички сезони и жизнени цикли.
  • Подобряване на функцията на имунната система – включително в посока превенция и противодействие на различни бактериални, вирусни и гъбични инфекции.
  • Подобрено здраве на сърдечно-съдовата система – включително намаляване на риска от сърдечни заболявания, високо кръвно налягане и инсулт.
  • Подобряване на когнитивната функция – включително по-добра памет, по-лесна концентрация и по-добра продуктивност при умствен и интелектуален труд.
  • Подобряване на емоционалното здраве – включително по-добър сън, по-ниски нива на тревожност, противодействие на паник атаки и депресивни състояния.
  • По-добри нива на жизненост, енергия и виталност – включително подобряване на състоянието при хронична умора и отпадналост вследствие на оксидативен стрес.
  • Намален риск от дегенеративни и онкологични заболявания, причинени от увреждане и мутация на клетките в тялото.
  • Подобряване на зрителното здраве – включително естествена защита на кожата и очите от въздействието на вредните UV лъчи на слънцето.
  • Повишаване на физическата издръжливост – включително и на спортните резултати при професионални атлети и хора, работещи тежък физически труд.

В допълнение, редовния прием на антиоксиданти като част от диетата подобрява работата на белите дробове, повишава плодовитостта, понижава риска от развитие на диабет тип 2 и намалява симптомите на възпаление в организма.

Достатъчно е да откриете своята формула и да я оставите да работи за вас!

Антиоксидантите – основна съставка в суперхраните на Ancestral Superfoods

Започвайки от елдата, ябълките и коривата и достигайки до покълналите и ферментирали семена от коноп, тиква и слънчоглед – нашите суперхрани на прах съдържат голяма част от изброените дотук антиоксидантни източници.

Нещо повече – в каталога ни ще откриете разнообразие от форми, чрез които да си доставите клетъчно здраве и детоксикация със силата на природата. Това са:

Миксове от суперхрани на прах

Това са Druidess, Chieftain, Oracle и Warrior – нашите формули, подходящи за ежедневен прием от цялото семейство.  

Здравословни закуски с антиоксидантни плодове и семена

Това са Aurora, Luna и Alchemy Bites – хрупкави закуски без глутен и с високо съдържание на фибри и анти-окислителни вещества. 

Течни еликсири с антиоксиданти и адаптогени

Това са Tengri и Orenda – уникални функционални формули от лечебни билки, гъби, семена и плодове, разработени от български учени:

Стани част от нашето “Племе на здравето”

Ancestral Superfoods не е бизнес, а мисия – да събираме на едно място традиция и съвременност, за да открием заедно най-добрите начини да бъдем здрави да се чувстваме добре в кожата си.

Искаш да ни разкажеш за твоя начин? Заповядай в “Племе на здравето”, където над 16,000 човека очакват да го чуят!

author-avatar

За Тереза Алексиева

Тереза Алексиева е културолог по образование, авантюрист по природа и копирайтър по професия. Отгледана е от няколко поколения билкари, идва от гората и се надява някой ден отново да се върне там. Дотогава, остава с читателите на блога на Ancestral Superfoods – проект, в който припознава собствените си търсения и отговаря на собствените си въпроси.

Обратно

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.