Алманах, Познание

5 начина, по които вредим на чревния баланс и как да го възстановим

5 начина, по които вредим на чревния баланс и как да го възстановим

Съвсем не е случайно, че толкова много съвременни лекари се фокусират върху здравето на червата. Тези органи съдържат огромна палитра от микроорганизми, позната като чревна микрофлора или микробиом.

Въпросният микробиом е от изключителна важност за цялостното ни здраве. Доброто му състояние се грижи не само за храносмилането. Балансираната чревна микрофлора подпомага дейността на имунната система, подобрява състоянието на кожата и оказва пряко влияние върху пикочо-половата система при дамите. А знаете ли, че 90% от невротрансмитерите всъщност се произвеждат в червата? Това означава, че лошото състояние на червата буквално може да доведе до депресия, апатия и безпокойство.

Чревната микрофлора е много деликатна и истината е, че в наши дни тя е под постоянен стрес. Нискокачествената храна не е единствената пречка пред нейното балансиране. Дисбалансът на микробиома се случва и при

 

Чест прием на антибиотици

Целта на антибиотиците е да унищожат даден патоген в тялото. Тъй като те не могат да различат вредните от полезните бактерии, при приемът им целият чревен микробиом се променя и умират хиляди пробиотици. Ето защо антибиотиците трябва да се приемат само при крайна необходимост и винаги след лечение с тях червата трябва да се колонизират с пробиотици.

Използване на антибактериални сапуни

Инвазивните сапуни, особено тези за интимна грижа, също могат да нарушат чревния баланс. Както знаете, не всички бактерии са лоши, а силните измивни препарати унищожават цялата палитра от микроорганизми. В най-добрия случай бихте могли да подберете продукт с неутрално pH, за да не пречите на чревната си микрофлора.

5 начина, по които вредим на чревния баланс и как да го възстановим

Приемът на твърде много алкохол

Това е един от основните причинители на чревна дисбиоза. Тук не говорим за чаша вино от време на време, а за твърд алкохол, дори в малки нередовни дози. Множество изследвания показват, че дори прием на 100 мл твърд алкохол могат да намалят популациите на полезни бактерии в червата.

Липса на сън

Тялото поддържа собствен циркаден ритъм на активност и отдих. Ако по някаква причина не можем да си набавим необходимия нощен сън, едно от първите места, които страда е храносмилането. Причината за това е, че докато спим, храносмилателната система също е в период на възстановяване. В допълнение, недоспиването често води до липса на енергия и това активира нуждата да си набавим такава и то от бързи източници, като въглехидрати и захар. Тези храни обаче са изключително вредни за червата, както всички добре знаем.

Твърде високи нива на стрес за продължително време

Съвсем не е случайно, че когато сме стресирани „ни се свива стомаха“. Това е физиологичен ефект от стреса, който трудно може да бъде избегнат. Не, свиването не е буквално, но между червата и централната нервна система има директна връзка (която минава през вагус нерва). Стресираната нервна система вкарва тялото в режим „бий се или бягай“, който влияе на храносмилането по следния начин:

  • Създава контракции и спазми в хранопровода;
  • Увеличава стомашните киселини;
  • Води до усещане за гадене или повдигане;
  • Предизвиква запек или диария.

Всичко това пречи на усвояването на нутриентите от храната и повлиява отрицателно на чревната микрофлора.

И така, след като микробиомът е толкова важен, как можем да се погрижим за неговото балансиране?

На първо място е богатата, цветна и вкусна храна. Важно е тя да е висококачествена и разнообразна, за да сме сигурни, че набавяме на тялото си всички необходими нутриенти. Ако имате нужда от повече пробиотици, със сигурност заложете на ферментирали храни. Ферментацията е прекрасен метод на обработка, който може да се прави и у дома с различни хранителни групи.

Освен директното набавяне на пробиотици, е важно да приемаме и пребиотици. Тези вещества служат като храна за пробиотичните щамове, които вече живеят в червата ни. Те представляват несмилаеми фибри, които с лекота достигат до червата.Тук на помощ идват продуктите на Ancestral Superfoods. Основната съставка на всяка от суперхраните, които предлагаме, са покълналите растителни култури.

Методът на покълване не просто активира храната и “събужда” нутриентите в нея. Кълновете съдържат изключително много фибри – над 100% повече от непокълналите растения, според различни изследвания. По-конкретно, при процеса на покълване се увеличават нивата на неразтворими фибри, които са директна храна за полезните бактерии в червата.

Към всеки продукт добавяме и специално подбрана комбинация от пробиотични щамове. Така с всяка лъжица Ancestral Superfoods се грижите за оптималното здраве на микробиома си.

И последно, съобразявайте се с личните нужди на тялото си. Търсете информация от достоверни източници – лекари и нутриционисти, експериментирайте с хранителния си режим, хранете се здравословно. Но в края на деня, съобразете се със сигналите на тялото ви. Следете за това как се чувствате след дадена промяна – дали има тежест, затруднено храносмилане, липса на енергия, или напротив – повече лекота, виталност и жизненост. Съобразявайте се с личните си потребности и червата ви ще ви се отблагодарят с цялостно добро здраве!

author-avatar

За Симона Димитрова

Симона е йога и тантра преподавател, както и копирайтър с години опит и стотици написани статии зад гърба си. За нея здравословният начин на живот започва с храненето. От години изследва връзката между качествената храна и духовните практики и с удоволствие споделя личния си опит и знанията си в тези области. Тя е човекът зад първия български йога блог Goyogaflow. Писала е статии за десетки сайтове и печатни издания в България и Европа. Днес тя е създател на проекта Lovers of Life, който е пресечната точка между всичките й интереси и всички практики, които е усвоила през годините.

Обратно

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.