Алманах, Заветът на мъдреците

Д-р Виолета Снегарова: Емоционалното хранене няма нищо общо с глада

Д-р Виолета Снегарова: Емоционалното хранене няма нищо общо с глада

Виолета Снегарова завършва медицина в Медицински университет „Проф.д-р Параскев Стоянов“-Варна, випуск 2018г. Основните ѝ научни интереси са в областта на гастроентерологията, храненето и диетиката. Редовен докторант по Хранене и диететика в катедра „Хигиена и епидемиология“, Медицински университет-Варна. Създател и автор на блога Medilatte.com.

„Сега е точният момент да направим всичко онова, за което все не ни остава време. Зеленчуците са изключително важни за пълноценната диета. Микронутриентните дефицити могат да влияят на епигенетично ниво, затова трябва да бъдем изключително предпазливи и да не експериментираме със здравето на децата си“, казва д-р Снегарова.

Разговорът води Мая Цанева

Д-р Снегарова, как сте?

Благодаря, добре! Заобиколена  съм от любимите си хора.

Вие сте бъдещ хепатогастроентеролог и родител на две малки деца. Успявате ли да приложите всички свои добри медицински практики в ежедневието си?

Старая се да разграничавам работата от личния си живот, доколкото това е възможно. Надявам се, че успявам да дам най-доброто от себе си в грижата за своите деца, да им осигуря здравословен и балансиран начин на живот.

В периоди на стрес, на отслабен имунитет често се храним емоционално. Как да различим истинския апетит и глад от емоцониалното хранене?

Наскоро четох много добър материал по темата на своя ръководител доц. Дарина Найденова. Емоционалното хранене няма нищо общо с глада.

Важно е да не се поддаваме на желанието си да хапваме по нещо от скука или тъга. Трябва да организираме времето си така,че да бъдем заети било то с работа или любимото си хоби. Да не забравяме да се храним редовно, да включваме свежи зеленчуци и плодове в менюто си и да приемаме достатъчно количество вода.

Д-р Виолета Снегарова: Емоционалното хранене няма нищо общо с глада

Според Вас какви ще са основните здравни предизвикателства, с които ще се сблъскаме след излизането от социална изолация? В момента голяма част от ежедневието ни е свързана с храната. Какви навици да променим или да възприемем навреме?

Сега е важно да се съсредоточим върху ограничаването на заболеваемостта от коронавирус. Социалната изолация със сигурност ще даде своето отражение след това, но аз съм сигурна,че заедно ще се справим с всяко предизвикателство. Относно навиците ни, сега е точният момент да направим всичко онова, за което все не ни остава време. Да започнем да ставаме навреме, да спортуваме, да се храним по-здравословно, да обърнем внимание на семейството и децата си, да бъдем своята по-добра версия.

Как да мием, обработваме зеленчуците, за да се предпазим от стомашни неразположения или от зараза от COVID-19? Как да избираме чиста храна?

Зеленчуците и плодовете трябва да бъдат хубаво измити с вода. Пакетираните продукти също могат да бъдат измити или просто да прехвърлим съдържанието в различни контейнери за съхранение на храна (например макаронените изделия, брашното, захарта и други). По-добре е да се закупува пакетирана храна и ,разбира се, винаги преди консумация да измиваме хубаво ръцете си.

От какво да не се лишаваме като храни в този извънреден период? Как да подсилим имунитета си?

Сега е сезонът на зеленолистните зеленчуци. Хубаво е да не се лишаваме от тях и да ги консумираме с колкото се може по-малка термична обработка. Скоро ще има и доста пресни плодове на пазара. Протеините са изключително важни за имунитета. Като цяла диетата трябва да е балансирана с достатъчен внос на микро и макронутриенти.

Много хора, не само родители изпитват финансови затруднения и правят компромиси с качеството на храната на трапезата си. От какво да не се лишаваме като храни в този извънреден период? Как да подсилим имунитета си?

Трябва да се придържаме към здравословното и балансирано хранене и да осигурим адекватен внос на въглехидрати, протеини и мазнини на организма, за да може да функционира правилно. Нека спестим от бързите въглехидрати, храните с високо съдържание на захар, сол и мазнини.

Д-р Виолета Снегарова: Емоционалното хранене няма нищо общо с глада

Как, по какви здравни показатели, се разпознава една семейство как се храни – дали диетата е всеядство, вегетарианство, веганство, средиземна диета? Кога е удачно, ако променим начина си на хранене, да предложим промяна и на децата си?

Алтернативните модели на хранене са изключително разпространени в последните години, което се забелязва и с нарастването на микронутриентните дефицити. Храненето е култура и модел,който децата възприемат от своите родители.

Медицинските проучвания относно влиянието на алтернативните модели на хранене при деца са оскъдни и поради тази причина родителите трябва да бъдат много внимателни. Смятам, че децата трябва да се хранят балансирано и диетата им да включва както свежи зеленчуци и плодове, така и продукти от животински произход.

Има много проучвания, показващи как микронутриентните дефицити могат да влияят на епигенетично ниво, затова трябва да бъдем изключително предпазливи и да не експериментираме със здравето на децата си.

Расте ли осъзнатостта, че ние сме това, с което се храним? Как бихте завършили фразата „Зеленчуци, който не яде…“

За съжаление, много хора сякаш го осъзнават, когато се стигне до дадено заболяване, но напоследък се увеличава процентът на хората, които полагат усилия да водят здравословен начин на живот. Все пак не бива да се изпада в крайности – орторексията или т.нар „мания по здравословен живот“ също е патологично състояние и не бива да го забравяме. Зеленчуците са изключително важни за пълноценна диета и ще заложа на клишето „той голям не ще да порасте“.

Великден, Гергьовден са празници, свързани с натоварване на организма ни с повече храна, богата на въглехидрати, протеини, лактоза…Как да запазим баланса в храненето на празничната трапеза и след това?

Част от празничната трапеза на Великден и Гергьовден е агнешкото и т.нар. пролетна салата с яйца. Трябва да се внимава с приема на мазнини, особено хората със стомашно-чревни проблеми и тези, страдащи от висок холестерол. Приемът на жълтък да се ограничи до един на ден, да наблягаме на пресните зеленчуци, да приемаме достатъчно количество вода и да не прекаляваме с алкохола.

Д-р Виолета Снегарова: Емоционалното хранене няма нищо общо с глада

 

Ancestral Superfoods работи с покълнали и ферментирали типични супехрани и суровини, наследство от нашите прадеди. Каква, според Вас, е стойността на тези храни  в периоди като настоящия? В моменти като настоящия към какво от рецептата за здраве на нашите предци трябва да се върнем?

Ancestral Superfoods са чудесен и много лесен начин да консумираме така ценните ферментирали храни. Те благоприятстват функциите на редица система в човешкото тяло,подобряват функциите на стомашно-чревния тракт, засилват метаболизма и са богати на микронутриенти и пробиотици.

Какви са Вашите любими рецепти с такива храни и съставки?

Като цяло водя доста забързан начин на живот и най-често си ги добавям в плодово смути сутрин,понякога в дресинг към салата или към любима крем супа.

Последен въпрос. Ancestral Superfoods почита наследството ни като храни и начин на живот и го превръща в храни на бъдещето. Кои са трите храни на предците ни, които бихте превърнала в храни на бъдещето?

Предците ни са се хранели основно с дивечово месо, сурови плодове и зеленчуци. Ядките също са познати от древни времена.

Надявам се бъдещите поколения да ценят огромното разнообразие от пресни плодове и зеленчуци и да не изключват месните продукти от менюто си.

author-avatar

Прочети повече за Мая Цанева

Мая Цанева е създател на онлайн съдържание, блогър и журналист на свободна практика. Специализира в съдържание и комуникации по темите предприемачество, иновации и родителство. Съосновател на Сдружение „Безопасни детски площадки“. Пооддържа блога www.mayatsaneva.com

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *