Алманах, Познание

Храната като лек – есенна депресия

Храната като лек - есенна депресия

Осезаемо навлизаме в студената част на годината. Дните стават все по-къси, а слънчевите лъчи са рядко явление. Метеорологичните условия в комбинация с забързаното ежедневие създават здравословни проблеми за много от нас. Ако и вие изпитвате есенна депресия в преходния сезон, можете да си помогнете, като внесете някои промени в начина си на хранене.

Какво представлява есенната депресия

До преди няколко години есенната депресия се смяташе за измислен проблем, който няма научна почва. Днес знаем, че не е така. Seasonal Affective Disorder (SAD) е доказано медицинско състояние, което се проявява при смяната на сезоните. Симптомите му са особено силни през преходните дни на есента и пролетта, когато множество външни фактори се променят.

Конкретно през есента много от нас срещат проблеми с липсата на енергия и мотивация и лошото качество на съня. Това, което може би не знаете е, че психическото ви състояние може да повлияе и някои физиологични процеси. Есенната депресия може да се прояви като липса на апетит или нужда постоянно да хапвате нещо, болка в ставите, проблеми с храносмилането и промени в теглото.

Добрата новина е, че няма нужда да прибягвате до медикаменти, за да се справите с това състояние. Можете да си помогнете с помощта единствено и само на храната. Кои са храните, които ще ви помогнат да се справите с есенната депресия? Ето го списъкът.

Пробиотици и пребиотици

Здравето на чревния микробиом е от първостепенно значение за начина, по който се чувстваме и цялостното ни качество на живот. Това е неоспорим факт. Доказано е, че състоянието на микробиома има пряко отношение към настроението ни. Това се дължи на факта, че огромна част от хормоните ни се синтезират в стомаха. 90% от серотонина, например се произвежда в червата.

Колкото по-добре балансиран е микробиома ни, толкова по ефективни са механизмите за синтез на невротрансмитери. А този баланс зависи от пробиотиците и пребиотиците. Можете да си осигурявате достатъчно количества и от двата нутриента с всеки продукт на Ancestral Superfoods.

Витамин Д

Наричан още слънчевия витамин, Д и в частност Д3, отговаря за начина, по който функционира нервната ни система. През лятото имаме по-голям шанс да синтезираме самостоятелно витамин Д, защото прекарваме повече време навън под слънчевите лъчи. През есента и зимата обаче липсата на витамин Д става осезаема за много хора.

Според нутриционистите в студените дни можем да си набавяме този витамин като консумираме качествено месо и рибни продукти. Ако не хапвате такива, е добре да заложите на подходяща хранителна добавка или функционална храна, обогатена с витамина. Ще забележите, че настроението ви ще се подобри веднага при редовен прием.

Магнезий

Това е един от онези минерали, за които не мислим често, докато не започне да ни липсва. Недостигът на магнезий предизвиква мускулни крампи, болки в тялото, лош сън и цялостна отпадналост. Неговото наличие е пряко свързано с оптималната функция на нервната система. Тялото ни има нужда от него, за да ни помага да се справяме със стреса на ежедневието.

Витамин С и други антиоксиданти

Редица нови изследвания показват, че витамин С има не само имуномодулиращ ефект. Резултатите от проучванията сочат, че той намалява състоянието на безпокойство и увеличава способността за концентрация. Въпреки че точният механизъм на действието му в тази посока не е напълно изяснен, специалистите съветват да си набавяме достатъчно количества витамин С.

Магнезий, витамин С и още много активни нутриенти можете да си набавяте, като консумирате покълнали храни. Кълновете обикновено се приготвят от семена, ядки, бобови или зърнени култури. Тъй като покълването е естествен процес за всички тези растения, те не губят хранителната си стойност. Дори напротив, в суровината се активират всички вещества и нутриенти, налични в нея.

Кълновете са жива храна, която се грижи за нашето здраве по най-естественият и пълноценен начин.

Течности, особено топли напитки

Последни в днешния ни списък са течностите, особено топли чайове и златно мляко. През есента с падането на температурите, тялото ни започва да изстива. Този студ е свързан със забавяне на всички физиологични процеси и функции на тялото ни. Освен това, от аюрведична гледна точка, когато не набавяме на тялото си достатъчно топли храни и напитки, гасим вътрешния си огън, който е пряко свързан с мотивацията ни и доброто настроение.

Ако не се чувствате в кондиция, опитайте да замените следобедното кафе с топъл чай или чаша златно мляко. Последното се приготвя с ядково или краве мляко, куркума и подправки по ваш избор. Златното мляко е аюрведичен лек, който от хилядолетия се използва за третирането на възпаления, за подобряване на настроението и цялостния тонус.

Не забравяйте, че есенната депресия е временно състояние, което ще отшуми с времето. Грижете се добре за здравето си, прекарвайте мигове с любимите си хора и скоро отново ще сте в топ форма.

author-avatar

Прочети повече за Симона Димитрова

Симона е йога и тантра преподавател, както и копирайтър с години опит и стотици написани статии зад гърба си. За нея здравословният начин на живот започва с храненето. От години изследва връзката между качествената храна и духовните практики и с удоволствие споделя личния си опит и знанията си в тези области. Тя е човекът зад първия български йога блог Goyogaflow. Писала е статии за десетки сайтове и печатни издания в България и Европа. Днес тя е създател на проекта Lovers of Life, който е пресечната точка между всичките й интереси и всички практики, които е усвоила през годините.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *