Алманах, Познание

Правилно хранене при кърмене: как да стимулираме лактацията?

Правилно хранене при кърмене: как да стимулираме лактацията?

Всички майки по света си приличат по едно – желаят да дадат най-доброто на своето дете още от първите мигове на неговото съществуване. И ако по време на вътреутробното развитие на бебето, правилното хранене на майката е от първостепенно значение за снабдяването му с есенциални хранителни вещества, то след раждането му темата е още по-актуална.

Аспектите след раждането са вече два – как чрез здравословно хранене младата майка да гарантира както количеството, така и качеството на кърмата, която предлага на новороденото, при това за месеци напред?

Какво означава хранителна кърма?

Първата цел на мама и бебе е да установят регулярен режим на кърмене на поискване или подходящи часови интервали, с цел постепенно увеличаващо се производство на кърма. Това се постига, на първо място, чрез стимулиране на млечните жлези с често поставяне на бебето на гърда – така то се научава само да определя какви количества са му нужни и млечните жлези се адаптират да го произведат. Нерядко, обаче, описаното остава само идеален сценарий – в днешни дни жените все по-често се оплакват от недостатъчно кърма по ред причини, като често се обръщат за помощ към специализирани консултанти по кърмене.

От друга страна, съставът на кърмата е уникален за всяка майка и варира не само според отделния индивид, но е различен дори в отделните части на денонощието. И макар да е известно, че кърмата на всяка майка е най-подходяща точно за нейното дете, понякога поради изтощение на организма по време на бременността или други комплексни фактори, кърмата може да се окаже недостатъчно пълноценна, за да осигури всички важни вещества, необходими за правилния растеж на новороденото.

Добрата новина е, че с балансирано хранене може да се повлияе благоприятно както върху количеството, така и върху качеството на кърмата, така че тя да бъде наистина хранителна и да отговори на потребностите на интензивния растеж на кърмачето и възстановяването на майката.

Има много теории и препоръки, като е добре всяка жена субективно да подходи към въпроса. Често още по време на бременността, сама жената установява кои храни ѝ действат добре и кои не. Преди да потърсите подкрепа от консултант по кърмене, можете да опитате да обогатите менюто си с някои доказано ефективни храни за стимулиране на кърма, при това напълно натурални и от растителен произход, които ще ви предложим в следващите редове.

Трябва ли да избягваме определени храни при кърмене?

Обърнете внимание, че правилно хранене при кърмене не означава непременно да се ограничавате и да се лишавате от любими храни. И тук, както и по принцип при здравословното хранене, важи правилото – разнообразни като цвят и вкус храни, обработени минимално, по възможност сезонни и от локални производители и консумирани с мярка. За предпочитане е храните да са без консерви, полуфабрикати, трансмазнини, ГМО, пестициди, антибиотици и т.н.

Дори консултантите по кърмене не забраняват малките радости като: едно сутрешно кафе, няколко парчета шоколад и други, в и без това нелекото ежедневие на кърмачката. Най-съвременните изследвания сочат, че при приемане в умерени количества на подобни храни и напитки, шансът да се отразят негативно върху бебето, е минимален.

Разбира се, всеки случай е индивидуален, затова най-добре е да наблюдавате бебето си за евентуални реакции и ако е наложително, да изключите споменатите субстанции. Същото важи и за традиционно сочените за храни със силно алергенен потенциал – риба, яйца, цитруси и мъхести плодове като киви, малини, ягоди, семена и ядки, както и млечните, към които се проявява една от най-често срещаните алергии – тази към белтъка на кравето мляко (казеин). Няма причина да ги избягвате умишлено, ако вие самите не сте алергични към тях или не сте установили със сигурност, че бебето ви не се чувства добре след консумация на кърма, в която се съдържат.

Към списъка на „компрометираните“ храни трябва да добавим и газообразуващите  – бобови и зелеви култури, за които се смята, че могат да предизвикат колики при новородените, както и люти и пикантни подправки, чесън и лук. За последните битуват непотвърдени схващания, че бебетата не предпочитат кърма с люто-пикантен вкус, но всъщност доста майки съобщават точно за обратното – че рожбата им суче по-охотно след като са консумирали подправени храни.

Като цяло, няма доказателства, че вероятността за развитие на чувствителност  и алергия ще намалее, ако „профилактично“ се въздържате от конкретни храни. Напротив, в съвременните студии по здравословно хранене се трупат все повече доказателства, че ранното излагане на алергени играе протективна роля и намалява вероятността от развиването на чувствителност. В тази връзка, запознаването на детето с различни храни първо става още в утробата на майката, след раждането чрез кърмата и в последствие директно чрез приема на съответната храна от детето.

Кърмата е отличен начин такова ранно излагане да се случи по възможно най-безопасния начин за бебето – тя съдържа специфични протеини, няколко типа имуноглобулини и лактоферин, които минимизират риска от алергии, като предпазват бебето от болестотворни микроорганизми, спомагат за развитието на полезна чревна микрофлора  и благоприятстват развитието на силна имунна система. Не случайно се казва, че кърмата е „първата ваксина“ за бебето.

Храни за повече кърма

На първо място бихме искали да ви напомним едно правило, което е старо като света, но е фундамент:

Пийте повече течности и най-вече вода! Течността, без която не би съществувал живот на нашата планета е важна както за правилна обмяна на веществата и цялостна детоксикация на организма, така и за поддържане на добри количества кърма.

Ако сте забелязали, че сте непрекъснато жадни – нормално е! Помислете колко много течности на денонощие предлагате на своята рожба и колко изтощаващо може да е това за Вашето тяло. Затова полезен навик е, винаги когато кърмите, да имате под ръка чаша вода, с която да компенсирате изгубените течности. Препоръката при лактация е да поемате около 2,5-3 литра общ дневен обем течности, като супите и фрешовете са също отличен вариант за кърмещите майки.

В различните култури арсеналът от лактогонни храни може да бъде неизчерпаем, затова ще се спрем на някои основни средства, които намират широко приложение у нас:

Коприва

Сезонът е изключително благоприятен за кърмачките, защото имат на разположение цялата палитра зеленолистни зеленчуци, които имат изразени лактогонни свойства. Между тях копривата заема специално място, особено за току-що родилите жени, заради големите количества желязо и калций, така необходими за възстановяване на кръвозагубата след раждането, честа причина за оскъдната кърма.

Ако не е в сезон, алтернативно може да се приготви отвара от сушена коприва  – 25-30 гр сушена коприва се заливат с 1 л вряла вода и се оставя да преседи цялата нощ.

Можете да замените със спанак, лапад, киселец, кейл/къдраво зеле/, рукола, маруля и др. зеленолистни или кълнове;

Копър/резене

Копърът, както и резенето, известно като див копър, спомагат за  увеличаването на кърмата. Хрупкавите ароматни семена от копър традиционно се употребяват под формата на чай или бисквити за кърмачки и са друг традиционен начин за увеличаване на кърмата.

Те съдържат естроген-подобни съединения, за които се смята, че подобряват лактацията. Някои проучвания свързват консумацията на семена от копър с увеличен обем мляко, както и с наддаване на тегло при бебетата.

Правилно хранене при кърмене: как да стимулираме лактацията?

Сминдух

Сминдухът е друга подправка, на която се приписват сериозни лактогонни качества, заради сходния й химичен състав. Тя може да е много примамлива за дамите, които имат нужда да свалят някой и друг килограм след бременността, защото помага едновременно за отслабване и кърмене.

Трябва обаче да се употребява само след консултация с лекар, тъй като може да прояви странични ефекти при наличие на алергии и хронични заболявания.

Овесени ядки

Едно от най-популярните средства за увеличаване на кърмата, поради съдържащия се в овеса бета-глюкан. Неговото свойство е да увеличава пролактина – хормона, който стимулира производството на майчиното мляко. Овесените ядки са чудесни  за закуска в комбинация със сушени плодове, но са добра добавка и към супи.

Още един източник на бета-глюкан е ечемичният малц. Да, правилно се досетихте – съдържа се в бирата, но докато кърмите, ви препоръчваме по-скоро безалкохолния й вариант. Просото също не е за подценяване, защото от него оригинално се приготвя характерната за нашата кухня напитка боза, позната като отлично лактогонно средство. А процесът на естествена ферментация прави още по-лесно усвоими полезните вещества в нея. Препоръчва се и консумацията на елда, която е богата на желязо и витамини, без алергени.

Сурови бадеми

Добре известно е, че бадемите са супер храна за кърма. Важно е обаче да бъдат предварително накиснати във вода за няколко часа, за отстраняване на ензимните инхибитори и ефективно усвояване на микроелементите в тях.

Сходен ефект може да се постигне и със слънчогледови семки, тиквени семки, орехи, кашу, сусам, коноп. Съдържащите се във всички ядки и семена полезни мазнини са перфектно допълнение към диетата на кърмачката, тъй като подпомагат усвояването на витамините и минералите, както и движенията на перисталтиката.

Сушени смокини

Богати са на калций и желязо, както и на редица минерали и микроелементи. Техни алтернативи, от които може да има полза за стимулиране на лактацията, са фурмите и кайсиите (калций, селен и фибри).

Както казахме, списъкът на храните за кърма е дълъг. Не трябва да пропускаме да споменем и някои храни, които имат точно обратното действие.

Храни, които потискат производството на кърма

Противоположно на лактогонните  храни, съществуват и храни, които потискат и понижават естественото производство на кърма. Сред тях намираме например:

Салвия (градински чай)

Ефектът й за намаляване и дори спиране на кърмата е доста силен. В редки случаи, някои кърмещи майки имат проблем със свръхпроизводство на кърма и тогава салвията идва съвсем на място в регулирането на количествата.

Но, ако се борите за увеличаване на кърмата, не консумирайте салвия – както като подправка в ястия, така и в лекарствени форми, които я съдържат (например таблетки или спрей за възпалено гърло);

Мащерка, розмарин, мента, магданоз

Умат подобно на салвията действие, макар и не толкова силно изразено. Жените, които имат недостатъчно кърма, е желателно да ги избягват.

Функционалните храни в помощ на кърмещите майки

Всеки организъм е единствен по рода си, затова вярваме, че всяка дама ще открие за себе си различна комбинация от стимулиращи кърмата храни. Ние от Ancestral Superfoods, създадохме функционални храни, които да подпомагат общото здраве и действат превантивно.

Правилно хранене при кърмене: как да стимулираме лактацията?

Druidess

Специалната формула за женско здраве Druidess посреща специфичните потребности на деликатния женски организъм, като  е особено подходяща за  бременните и кърмещите жени.

Едно от преимуществата тук е високото съдържание на фолиева и силициева киселина, а комплексът от покълнали и ферментирали семена осигурява високо ензимно съдържание. Видно от състава на продукта, за това спомагат покълналото златно просо, покълналата елда, копривата на прах и сушените плодове, които в комбинация с пробиотичния комплекс улесняват усвояването на букета от полезни витамини и минерали и активират обмяната на веществата.

Резултатът е подобрен хормонален баланс и имунитет, свежа кожа, здрава коса и нокти, нормализиране на телесното тегло и стимулиране на лактацията – показатели, към които се стреми всяка кърмеща майка, чийто организъм има нужда от основно възстановяване след дългите месеци бременност.

Oracle

За още по-цялостна грижа след раждането, Druidess се допълва чудесно с Oracle – продукт, който ще бъде ваш първи помощник за справяне със стреса от голямата промяна в живота ви и системното недоспиване, съпровождащо честото кърмене на бебето в първите месеци.

Комбинацията от покълнало тиквено семе, покълнали трици от златно просо, коприва на прах, пробиотичен комплекс и сушени плодове на прах спомагат дейността на организма. Oracle има подчертано действие за подсилване на енергията и бистротата на ума – така необходими при адаптацията и изграждането на режим с малкото ви съкровище.

Комбинацията Druidess+Oracle, както и двата продукта поотделно, са изключително лесни за употреба, което е от значение особено в началото, когато обикновено не разполагате с много време за себе си – просто добавяйте към кисело мляко, смути, шейк, десерт или салатен дресинг.

Вижте повече за Druidess+Oracle и останалите комбинации на Ancestral Superfoods

author-avatar

За Елиза Стоева

Елиза Стоева е дългогодишен мениджър събития и връзки с обществеността, съ-основател на маркетинг агенция Go Marvel Creative Solutions (ако някой ден осъмна със сайт, може да сложим линк). Като човек с динамична професия осъзнава значението на здравословното хранене за поддържане на здраве и добър тонус , а откак е майка на малко момиченце подборът и качеството на храната за цялото семейство са й приоритет номер 1. Вярва, че природата е създала всичко необходимо, за да ни дари със здраве, стига да разполагаме с познанието от кое кътче на необятната й съкровищница да почерпим. В замяна – наша отговорност е да се грижим за нея и да я пазим като очите си.

Обратно

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.