Алманах, Познание

13 причини за подуване на корема при жените

13 причини за подуване на корема при жените

На всекиго се е случвало да преживее чувство на подуване, тежест, дискомфорт, образуване на газове и проблеми с перисталтиката. Макар и дискомфортен за обсъждане, този проблем засяга повечето от жените в активна възраст – било то еднократно поради неразумно хранене или хронично вследствие на различни здравословни проблеми.

Днес екипът на Ancestral Superfoods събра за вас тринадесет от най-често срещаните причини за подуване на корема при жените – от хормонални нарушения до проблеми с храносмилателната и репродуктивната система. По-долу ще можете да се запознаете с потенциалните проблеми, за да изготвите възможно най-интелигентния план за диагностиката и разрешаването им.

Какво е подут корем и кога имате повод за притеснение?

Подутият корем е състояние на физическо неразположение, от което немалко хора имат оплаквания – при това хронично. Статистически погледнато, по-често засегнати от подобен тип дискомфорт в областта на корема са жените. 

Често подуването се дължи на пълнене на стомашно-чревния тракт с газове, което предизвиква разтягане и болезненост. То е свързано с чувство на притеснение и неудобство, а това може да попречи на социалния живот, професионалните дейности и цялостното качество на живот на жената.

Съществуват редица причини за подуване на корема и запознаването с тях е основна част от решението на проблемите, които създават.

Най-честите причини за подуване на корема при жените

Ето и кои са най-вероятните състояния, на които може да се дължи хроничното подуване в коремата област.

Натрупване на токсини

Токсините са опасни вещества, с които човешкият организъм постоянно се сблъсква. Те могат да се синтезират в резултат на химични реакции вътре в тялото или да бъдат последствие от външни фактори и влияния. Това са всички химикали, замърсители, изкуствени хранителни съставки, пестициди и други елементи, които се срещат във водата, храната и дори въздуха. 

Част от признаците за токсично претоварване са подут корем и газове и в такъв момент храносмилателният тракт се нуждае от прочистване. Тези проблеми са преодолими чрез процеса детоксикация – въздържане от вредни навици, храни и напитки и преминаване към здравословен начин на живот. 

Най-важно място в него заемат разнообразната и качествена храна, добрата лична хигиена, редовните физически упражнения, времето за отдих и достатъчното количество сън. Процесът може да бъде подпомогнат с правилния чай за детоксикация, както и с добре подбрана програма за отдих и почивка.

Нарушена перисталтика

Перисталтика наричаме движението на мускулите в стомашно-чревния тракт, което може да се повлияе отрицателно от неблагоприятна диета, високи нива на стрес, чревен вирус, гастрит и други. 

В случай на нарушена перисталтика е възможно жените да изпитват до няколко симптома наведнъж. Те включват:

  • Болки в стомаха;
  • Подуване на корема;
  • Трудно изхождане;
  • Гадене;
  • Повръщане;
  • Киселини и др. 

Важно е преди всичко да се установи основната причина за появата на тези състояния. След прилагане на правилно лечение симптомите се облекчават, а координираното движение на стомашно-чревния тракт се възстановява.

Дисбактериоза

Състоянието, при което настъпва промяна в състава на микроорганизмите в червата, се нарича дисбактериоза. То може да се получи при неправомерна употреба на антибиотици, различни видове инфекции, хранителни смущения, а също и при отслабена имунна система. 

При дисбактериоза балансът в червата се нарушава – появяват се вредни микроби и гъбички, а полезните бактерии намаляват и това довежда до влошаване на храносмилането. В тези случаи жените често изпитват болки в корема, тежест в стомаха, отделяне на много газове, както и подуване на корема. Диагноза се поставя след консултация с гастроентеролог и назначено изследване за бактерии в червата. 

Освен продуктите, които се изписват за подобряване на чревната флора, много важно е спазването и на подходяща диета. Храната трябва да бъде богата на витамини и минерали, а системното преяждане и стресът трябва да бъдат ограничени. 

Незаменим помощник в борбата с дисбактериозата са и пробиотиците, които спомагат за възстановяване на микробния баланс в тялото.

13 причини за подуване на корема при жените

Хранителни алергии

Хранителната алергия представлява незабавна или забавена реакция на имунната система след консумация на храни, съдържащи алергени. Такива могат да бъдат ядките, морските дарове, яйцата, млякото, пшеницата и други. 

Чести симптоми на хранителната алергия са болки в корема, повръщане и диария.   Съществуват и остри алергични състояния, които могат да се проявят веднага след приема на храна и да се окажат животозастрашаващи. Най-добрият начин за предпазване при тях е установяването на точния продукт, който предизвиква алергия и спиране на неговата консумация.   

Хранителната непоносимост е забавената или още „скрита“ хранителна алергия, която се развива по-бавно във времето. Тя също може да бъде причина за подуване на корема при жените. Тук спадат непоносимост към лактоза, глутен, някои плодове и зеленчуци, хранителни добавки и други. 

Подобна нетолерантност се установява чрез тест и спиране консумацията на дадената храна за определен период. След него е възможно повторното и постепенно въвеждане на продукта в малки количества.

Пропускливи черва

Чревната пропускливост позволява на полезните хранителни вещества да преминат към органите и системите на тялото. Когато тя стане твърде голяма, обаче, се пропускат повече токсини, недобре разградени елементи и микроби. Това може да доведе до раздразнение на храносмилателната система – подут корем, къркорене на  червата, диария, газове в корема. 

Тези проблеми са смущаващи и много често срещани. Вредата им се причинява не само от приема на определени продукти, но и от цялостния начин на живот. Това е така, защото червата имат връзка и с отделителната, нервната и имунната система. Затова е важно редуцирането на стреса в ежедневието, ограничаването на алкохола и захарта и започването на подходяща диета.

Хормонални проблеми

Дамите са по-често засегнати от хормоналните промени в тялото. Тези изменения са една от основните причини за подуване на корема при жените в менопауза. По време на този биологичен процес се получават колебания при хормоналните нива, допринасящи за газове в червата и подут стомах. 

Облекчение на симптомите може да настъпи, ако се спазват няколко основни предписания: 

  • Ограничаване на вредните навици като тютюнопушене и прием на алкохол;
  • Пиене на повече вода;
  • Активно движение и положителни мисли и др. 

Основен лек за подут корем в този период е редовното и пълноценно хранене. Киви, ананас, цвекло, сладки картофи и грозде например са отлични храни срещу появата на подобно състояние.  

Хормонално подуване на корема се получава при жените и в седмицата преди цикъл или по време на ранна бременност. Дамите често изпитват болки в кръста и корема, гадене, напрежение, главоболие и други неразположения. Тук отново са важни правилната диета, достатъчният прием на вода и пълноценната почивка. С появата на месечния цикъл симптомите отшумяват или силно намаляват.

Ензимни дефицити

Благодарение на ензимите е възможно правилното храносмилане и усвояване на полезните вещества от организма. Липсата на качествен начин на живот, от своя страна, възпрепятства естественото ензимно производство и неговата дейност. 

В случай на ензимен дефицит, жените често страдат от втвърдяване на корема, тежест в стомаха, много газове, киселини, подуване на стомаха и болки. Последствията могат да бъдат и много по-сериозни, затова от важно значение е запазването и допълването нивото на ензимите. 

Това се случва чрез правилно съчетаване на хранителните продукти, приемане на сурови такива и употребата на естествени ензимни добавки.

Неправилна диета

Основен и най-разпространен фактор за подуване на корема – това е неправилната диета. Храненето на големи интервали, бързото поглъщане и недостатъчното сдъвкване на храната предизвикват състояние на дискомфорт и тежест в стомаха. 

Редно е да се установи режим на хранене, който включва малки порции и пиене на достатъчно течности. Добре е да се избягват храните и напитките, които предизвикват подут корем – боб, леща, карфиол, зеле, лук, някои зърнени култури, газирани напитки, млечни продукти и други. 

Употребата на големи количества сол и захар и ниските нива на калий в организма могат да доведат до задържане на течности, което също е предпоставка за подуване на корема. 

При неправилно поведение по време на хранене е възможно да се получи аерофагия – поглъщане на голямо количество въздух. 

Допълнителни неразположения предизвиква преяждането, което води до появата на разширен стомах. Не на последно място, диетата има решаващо значение и при натрупването на мазнини, водещи до хронично подуване на корема.

Констипация и нередовно изхождане

Констипацията е друго състояние, заради което жените често страдат от подуване на корема. Характеризира със затруднена дефекация, болезненост при напъване и твърди изпражнения. 

Част от причините за нередовно изхождане могат да бъдат дехидратация, некачествено хранене, ниска физическа активност или прием на лекарства. В резултат на това се получават оплаквания като твърд корем и чувство на тежест. 

Ако изхожданията не се случват достатъчно често, се появява и постоянна болка в корема. Основни приоритети за дамите, които не желаят да изпитват това състояние, са:

  • Промяна в диетата – включване на храни като сливи, круши, овесени ядки, кисело мляко, зелени салати;
  • Увеличаване приема на вода и неподсладени напитки като чай и смутита;
  • Редовно спортуване и физическа активност.

Отличен натурален лек срещу констипация са и храните, богати на фибри, които активират перисталтиката по естествен начин.

Синдром на раздразненото черво 

Това е хронично състояние, което засяга функциите на стомашно-чревния тракт. С течение на времето, проявленията от него стават все по-неблагоприятни. Най-отличителните симптоми са дискомфорт и болки в корема, като те отшумяват след успешно изхождане. 

Синдромът на раздразненото черво (IBS) смущава храносмилането и води до отделяне на газове в червата и чувство за подут корем. Диарията и запекът също могат да бъдат признаци на състоянието.  

Първата стъпка към подобряване на симптомите е изграждането на балансирана диета. Когато тя се окаже недостатъчна за справяне с проблема, се започва прием на лекарства, чиято насоченост е към основното оплакване.

13 причини за подуване на корема при жените

Ендометриоза 

Ендометриозата се среща при една на всеки 10 жени в репродуктивна възраст. Тя засяга лигавицата, която покрива вътрешността на матката. Съпътствана е с болезнено подуване на корема, което според пациентите е най-широко разпространеният симптом. 

Състоянието не е животозастрашаващо, но води след себе си негативи и неприятни усещания. Поява на подут корем е възможна не само при менструация, а по всяко време и независимо от местата, които ендометриозата атакува. 

Почти всички заболели имат нарушения в храносмилателната система, от което следва облекчаването на симптомите да започне именно от там. Прогресирането на заболяването значително може да се намали чрез подходяща диета, повече сън и спокоен живот. 

Стрес и напрежение

Ежедневието на съвременната жена е напрегнато и забързано покрай всички задачи, с които тя е натоварена. Често постигането на успешни резултати е свързано с голямо количество стрес и това се отразява негативно върху нейното здраве. 

Симптоми като подут корем, тежест, газове и раздразнен стомах са типични при постоянно напрежение. Важно е да се изгради балансиран начин на живот, да се избягват предизвикателни ситуации и да се отделя време за релакс и пълноценна почивка.

Придружаващи заболявания

Досега разгледаните причини за подуване на корема при жените са често срещани и обикновено лесно преодолими. В други случаи обаче това състояние може да е признак на сериозни придружаващи заболявания.

Примери за подобни скрити проблеми са например възпалителни процеси в червата и черния дроб, инфекция на пикочните пътища, дивертикулит, или дори карцином. В този ред на мисли, всяко внезапно и необяснимо увеличение на размера на корема е сигнал за тревога и е належащо да бъде потърсена лекарска помощ.

Как да разберете точната причина за проблема – изследвания и диагностика

Подходящият метод за справянето с раздразнен стомах и черва и подут корем зависи изцяло от причината за тях. Затова е важно проследяване на състоянието, неговата честота на проявяване и взаимовръзката му с фактори като стрес, физическа активност, определени храни, месечен цикъл и други. 

Фецес диагностиката е прецизен и щадящ подход за установяване на симптоми, свързани с нарушения в храносмилателната система. Изследването на изпражненията дава възможност за обратна връзка относно нейното здравословно състояние. 

Други начини за диагностициране на различните заболявания са тестовете за имунен хранителен статус, за нарушения в нервната система, хормонален анализ или биорезонанс. Те могат да бъдат препоръчани от лекуващия ви лекар, от гастроентеролог или диетолог, в зависимост от това към кого ще се обърнете и какъв е здравният ви статус.

Всички тези изследвания и комбинации между тях спомагат да се разбере какво е състоянието на важни органи в тялото, а това е ключов момент в прилагането на успешно лечение и подобряване качеството на живот.

Открийте 100% натурални храни за добро храносмилане

Мисията на Ancestral Superfoods е да създава най-прекия път между силата на природата и ежедневните грижи за здравето. затова събрахме вероятно едни от най-ефективните формули за по-добро храносмилане, създадени от 100% натурални съставки – плодове, зеленчуци, ферментирали и покълнали семена, живи пробиотици и фибри.

author-avatar

За Тереза Алексиева

Тереза Алексиева е културолог по образование, авантюрист по природа и копирайтър по професия. Отгледана е от няколко поколения билкари, идва от гората и се надява някой ден отново да се върне там. Дотогава, остава с читателите на блога на Ancestral Superfoods – проект, в който припознава собствените си търсения и отговаря на собствените си въпроси.

One thought on “13 причини за подуване на корема при жените

  1. Иванина Иванова каза:

    Много полезна инфомация!

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *