Алманах, Познание

Растителни протеини – даряват ли всичко необходимо на тялото?

Растителни протеини - даряват ли всичко необходимо на тялото?

В наши дни има все повече културисти, активни и професионални спортисти, които избират веган хранителен режим. Техните постижения и външен вид са живо доказателство, че месото не е от първа необходимост, за да се чувстваме и изглеждаме здрави. Въпреки това много мъже се страхуват, че без никакви животински продукти ще загубят мускулна маса и тонус. Вярно ли е това и каква е науката зад растителните протеини – разглеждаме в днешния материал.

Какво са протеините

Протеините (или белтъчините) са макронутриенти, които изграждат всички тъкани в тялото ни. Обикновено говорим за тях като градивните единици на мускулите, но в действителност тялото ги използва също във фасцията, косата, ноктите, кожата, чревната мукоза и всички други видове съединителни тъкани. Протеините са сложни молекули, изградени от аминокиселини, свързани с пептидни връзки помежду си. В организма протеинът се разгражда именно на съставните му аминокиселини, които намират стотици приложения.

Познати са ни 20 вида аминокиселини, от които 9 са отделени в специална категория “есенциални”. Това означава, че организмът ни няма механизъм да ги синтезира самостоятелно и трябва задължително да си ги набавяме чрез храната.

Животински vs растителни протеини

Когато говорим за консумация на протеини, обсъждаме конкретно колко от 9-те есенциални аминокиселини се съдържат в даден продукт. Ако една храна дава на тялото ни всички девет, тя се смята за пълен протеин. Такива са червеното и птиче месо, млечните продукти и яйцата.

Въпросът, с който веганите се сблъскват най-често е има ли растителни източници на пълен протеин.

Краткият отговор е да. В тази категория спадат киноата, соята и елдата. Според някои източници спирулината, чията и лененото семе също съдържат всички 9 есенциални аминокиселини.

При по-задълбочен анализ обаче се установява, че някои от есенциалните аминокиселини в тези храни са в твърде ниски нива. Отделно от това, трябва да се има предвид качеството на съответния хранителен продукт. Тези култури често са обект на сериозно обработване с пестициди или идват от ГМО земеделие. Следователно, трябва да бъдем много селективни, когато купуваме такива хранителни продукти.

Дори и да намерим висококачествени соя, елда и киноа, това не решава темата напълно. Не е здравословно да разчитаме на толкова ограничен набор от храни за пълноценната си диета. Какво е решението тогава?

Решението

Здравословното хранене е пресечна точка между науката и изкуството.

Няма нужда да се връщате към вегетарианството или консумацията на месо. Веган хранителният режим може да доставя на тялото необходимите есенциални аминокиселини. Просто трябва да знаем как да се храним правилно, така че да не лишаваме организма си от нищо.

Аюрведичният подход

Замисляли ли сте се защо има толкова много аюрведични рецепти с ориз? Защото комбинацията между ориз и бобова култура (боб, леща, грах, нахут) предоставя на тялото пълен протеин. Брилянтността на аюрведичната кухня е в това, че хилядолетия наред хората са консумирали тези комбинации без да са наясно с научните факти зад тях. Днес знаем, че оризът съдържа твърде ниски нива на есенциалната аминокиселина лизин, която пък е изобилна в бобовите култури. Така комбинацията от двете храни дава достъп до всички 9 и тялото не изпитва дефицити.

Растителни протеини - даряват ли всичко необходимо на тялото?

Как да хапвате растителни протеини?

На базата на аюрведичния принцип, можете да създавате собствени комбинации от растителни протеини, за да си набавяте всички девет есенциални аминокиселини. Добри опции са:

  • Ядки или семена заедно с пълнозърнести храни (пълнозърнеста филийка хляб с тахан, например);
  • Ядки и семена с бобови култури (салата с нахут и слънчогледови семена, например);

Също е важно да знаете, че не е необходимо да комбинирате храни във всяко хранене, за да правите пълен протеин от тях. Стига в рамките на деня да хапвате различни растителни източници на аминокиселини, тялото ще довърши процеса.

Ако все още се колебаете от къде да започнете или имате съмнения, че ще съчетаете храните правилно, ви препоръчваме да включите Warrior в менюто си.

Warrior е една от нашите супер храни, базирана на покълнали и ферментирали растителни продукти. Целта ни, когато го създавахме беше да се погрижим именно за хората, които искат да заложат на растителните продукти без да правят компромис с белтъчините.

В продукта са включени три вида растителни протеини – от ориз, грах и покълнал коноп, както и източници на антиоксиданти, витамини и минерали и, разбира се, пробиотичен комплекс.

Всяка доза Warrior съдържа 70% лесно усвоим растителен протеин и много полезни хранителни вещества, като подсилва защитните сили и концентрацията, подпомага изграждането на мускулна маса и възстановяването след физически натоварвания, възстановява енергията, подпомага доброто състояние на микробиома.

Warrior е вдъхновен от воините на миналото, които са били не просто физически силни, но и емоционално и ментално центрирани. Често те са били пример за подражание и с действията си са създавали защитена среда за останалите. Вярваме, че можем да бъдем такива и в наши дни, като полагаме добра грижа за себе си и за средата, в която живеем. Warrior позволява и на вас да откриете и активирате вътрешния си воин.

Повече за адекватния прием на растителни протеини можете да прочетете тук.

author-avatar

Прочети повече за Симона Димитрова

Симона е йога и тантра преподавател, както и копирайтър с години опит и стотици написани статии зад гърба си. За нея здравословният начин на живот започва с храненето. От години изследва връзката между качествената храна и духовните практики и с удоволствие споделя личния си опит и знанията си в тези области. Тя е човекът зад първия български йога блог Goyogaflow. Писала е статии за десетки сайтове и печатни издания в България и Европа. Днес тя е създател на проекта Lovers of Life, който е пресечната точка между всичките й интереси и всички практики, които е усвоила през годините.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *