Алманах, Познание

Фитнес и веган хранене – съвети за оптимални резултати

Фитнес и веган хранене - съвети за оптимални резултати

Новата година е тук, а с нея настъпва и времето за ретроспекция и равносметка. Много от нас избират този сезон, за да създадат нови навици и да се погрижат за себе си. Сега е перфектното време да влезете във форма и да се радвате на добър тонус през цялата година. А ние сме тук да ви помогнем да направите най-добрите избори за фитнес и хранителния си режим.

Веган фитнес културата отдавна не е мит. Все повече спортисти преминават към веганство и постигат перфектни резултати в залата. Въпреки това има много хора, които се притесняват да изключат животинските продукти от менюто си. Други пък не смятат, че ще се справят с тежките фитнес тренировки, като консумират само растителни храни. Къде е пресечната точка между фитнеса и веганството?

Протеините – митове и истини

Протеините са изключително съществена част от режима на всеки активно спортуващ човек. Те представляват сложни молекули от различни аминокиселини, свързани помежду си с пептидни връзки. Когато попаднат в тялото, то ги разгражда на съставните им части, които намират различни приложения.

Някои аминокиселини имат противовъзпалителна функция. Други служат като градивни елементи на някои важни тъкани в организма. Трети подпомагат функцията на нервната система и мозъчната дейност. По принцип, тялото ни не може да оцелее без протеини, а при активни тренировки те са първи помощници за изграждането на мускулна маса.

Дори да нямате намерение да ставате културисти, протените са едно от трите хранителни вещества, без които не можем, наред с въглехидратите и мазнините. Специфичното при тях е, че има редица аминокиселини (9 на брой, ако трябва да сме конкретни), които организмът не може да синтезира сам. За да сме в добро здраве, задължително трябва да си набавяме всички тези 9 есенциални аминокиселини.

Именно тук идва проблемът на активно спортуващите с веган хранителния режим. На практика няма растение, което да съдържа всички 9 есенциални аминокиселини. Тогава как се хранят веган спортистите? Повече по темата можете да прочетете тук.

Фитнес и веган хранене - съвети за оптимални резултати

Протеините не са всичко

Въпреки че са много важни, протеините не са единственият нутриент, който е от значение при редовни тренировки. За да се чувстват добре и да постигате желаните резултати, е важно да си набавяте също редица витамини и минерали. За стамината са важни магнезий, желязо, калций, биотин, селен, мед, витамин Д и витамини от В-групата.

Магнезият предпазва гладката мускулатура от крампи и подобрява енергийните нива. Този минерал ще ви помогне да се наспивате добре и ще ускори възстановителните процеси след тренировка.

Можете да си го набавяте от зеленолистни растения, ядки, семена, чесън и покълнали храни.

Желязото е основният градивен елемент на хемоглобина – веществото, което транспортира кислорода от белите дробове към мускулите. Дефицитът му може да отключи анемия, сърцебиене, безсъние и още куп здравословни проблеми.

Можете да си го набавяте от сушени кайсии, овесени ядки и трици, сардини и месо.

Биотинът е важен за трансформирането на протеините в енергия. Благодарение на него се радваме на красиви и здрави коса и нокти.

Можете да си го набавяте от различни видове ядки, особено покълнали, и яйца.

Селенът е изключително важен за цялостния тонус. Той се свързва с оптималната функция на нервната система и е особено препоръчителен за хора, които имат проблеми с настроението.

Можете да си го набавяте от слънчогледови семена, бразилски орех и пълнозърнест хляб.

Медта е третият най-изобилен минерал в тялото ни. Като такъв, тя има множество функции. За активно спортуващите тя е важна за съединителната тъкан и сухожилията.

Можете да си я набавяте от доматите и слънчогледовите семки.

Витамин Д и витамините от В-групата са важни за нервната система и начинът, по който тялото ни метаболизира храната и я превръща в енергия. През зимните месеци много от нас страдат от дефицити на тези витамини, защото не прекарваме достатъчно време на слънчева светлина.

Тези витамини са налични единствено в храните с животински произход, както и под формата на хранителни добавки.

Фитнес и веган хранене - съвети за оптимални резултати

Ако всичко това ви се струва твърде сложно, можете да се доверите напълно на Warrior – миксът, който създадохме, за да ви подкрепим в мисията “активен спорт и здравословно хранене” Warrior e внимателно подбрана комбинация от растителни протеини, които набавят на тялото всички 9 есенциални аминокиселини, покълнали храни, антиоксиданти, витамини, минерали и пробиотици. Една доза преди тренировка ще ви даде нужния тонус, за да се чувствате добре в залата и извън нея.

author-avatar

За Симона Димитрова

Симона е йога и тантра преподавател, както и копирайтър с години опит и стотици написани статии зад гърба си. За нея здравословният начин на живот започва с храненето. От години изследва връзката между качествената храна и духовните практики и с удоволствие споделя личния си опит и знанията си в тези области. Тя е човекът зад първия български йога блог Goyogaflow. Писала е статии за десетки сайтове и печатни издания в България и Европа. Днес тя е създател на проекта Lovers of Life, който е пресечната точка между всичките й интереси и всички практики, които е усвоила през годините.

Обратно

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.