Алманах, Познание

Липса на витамин Д – симптоми и възможни решения

Липса на витамин Д – симптоми и възможни решения

Всички сме чували за „слънчевия витамин“ D. Набавяме си го бързо и лесно, когато сме навън. Оказва се, че той носи незаменими ползи за организма, а дефицитът му е пряко свързан  с появата на неприятни симптоми и дори заболявания.

За да сме в добро и крепко здраве, е необходимо нивата на всички витамини в тялото да бъдат в оптимални граници. Често обаче получаването на витамин д от слънцето или храната е недостатъчно. Това може сериозно да повлияе качеството ни живот и да наруши нормалния ежедневен ритъм.

Ето защо днес ви запознаваме с липсата на витамин д, какви са изявените симптоми и главните причини за нея и до какви последствия води. Отговорите ще получите в следващите редове, затова останете с нас до края на статията.

Какво представлява витамин Д и каква е ролята му в тялото

Витамин D е мастноразтворим витамин, който организмът ни сам успява да произведе. Това по същността му го прави хормон и по-точно стероиден такъв. Основните му форми са две – витамин D2, наречен още ергокалциферол и витамин D3 – холекалциферол.

Разликата между двата вида е начинът на набавяне. D2 се съдържа в някои растителни храни и хранителни добавки. Той се преобразува в активната форма на витамина чрез черния дроб и бъбреците. D3 директно и по-ефективно се произвежда в кожата под влияние на UVB слънчевите лъчи.

Функцията на витамин D е свързана с усвояването на калций в организма. Независимо колко калций приемаме чрез храната, неговата абсорбция е трудна без наличието на витамина. Тези два елемента са в неразривна връзка и работят съвместно за цялостното ни здраве.

Витамин D е нужен и за поддържане минералния баланс в организма. Освен за калция, той отговаря за правилното усвояване на магнезия и фосфора.

Или казано по друг начин, витамин D играе важна роля в тялото ни, защото:

  • изгражда и укрепва костите;
  • засилва имунната защита;
  • подкрепя сърдечно-съдовата система;
  • контролира здравословното тегло;
  • подпомага лечението при различни заболявания;
  • подобрява мускулната функция;
  • поддържа репродуктивното здраве;
  • намалява риска от депресия;
  • предпазва от усложнения по време на бременност;
  • насърчава активността на мозъчните клетки.

За всички тези жизненоважни функции са отговорни антиоксидантните, противовъзпалителните и невропротективните свойства на витамина.

Въпреки привидно лесното набавяне на витамин д, запасите от него бързо се изчерпват и водят до недостиг в организма, който носи след себе си редица неприятни последствия.

Липса на витамин Д – симптоми и възможни решения

Какви са симтомите на дефицит на витамин Д

Преди да разгледаме кои са основните симптоми на липса на витамин д, нека се запознаем с причините за това състояние.

Една от тях е недостатъчното излагане на слънце.  Тук трябва да се вземат предвид няколко фактора, от които зависи синтезът на витамин д3 в кожата. Това са тенът на тялото, каква част от него е покрита с дрехи, по кое време на деня се излиза навън и какъв е климатът по местоживеене. Това означава, че различните хора произвеждат витамин д по различен начин – някои се нуждаят от повече слънчеви лъчи, а други от по-малко.

Друга причина за липса на витамина е нарушената абсорбция на хранителни вещества – или когато количествата, приемани чрез храна, не успяват да се усвоят достатъчно добре в организма. Това може да бъде следствие на стомашно-чревни заболявания или прием на определени лекарства.

Тъй като черният дроб и бъбреците са отговорници за преобразуване на витамина в активната му форма, проблеми с тях също не са изключени като възможна предпоставка за дефицит. Често това се случва при по-възрастни хора с вече отслабнала чернодробна и бъбречна функция.

Всички тези фактори водят до ниски количества на витамин д в организма. Тази липса се изразява в симптоми, които повлияват на физическото и психическото ни здраве.

В следващите редове подробно се запознаваме с всеки един от тях.

  • Болки в мускулите и ставите – тъй като от витамин д зависи усвояването на калция в организма, неговият дефицит води до болезнени усещания в ставите и мускулите и нарушава нормалния ежедневен ритъм.
  • Влошаване състоянието на зъбите – при недостиг на витамин д проблеми възникват и със зъбите, защото калцият е главният отговорник за тяхната здравина.
  • Загуба на костна плътност – от недостатъчно витамин D в организма костите изтъняват и губят плътността си, а това увеличава риска от фрактури и счупвания.
  • Мускулна слабост – ограничената абсорбция на калций може да доведе до слабост в мускулите, а оттам до отпадналост и замайване.
  • Хронична умора – липсата на витамин д е свързана с чувство на умора дори след сън и активна почивка.
  • Депресия – възможна е появата на негативни мисли, тревожност и апатия, особено често срещани през зимата, когато липсва повече слънце.
  • Косопад – ниските нива на витамин д влияят на растежа на косата и нейната здравина, като причиняват окапване и изтощаване.
  • Стомашен дискомфорт – появата на гадене, затруднена перисталтика и нарушен метаболизъм са състояния, които се свързват с недостига на витамина.
  • Дисфункция на имунната система – често боледуване и податливост на инфекции са други симптоми, чието неглижиране може да доведе до тежък дефицит на витамин д, а оттам до хронични възпаления и появата на по-сериозни заболявания.
  • Нарушения в съня – непълноценен сън, нервност и безпокойствие през нощта са често срещани индикации за липса на витамин д.
  • Трудно заздравяващи рани – витамин д помага на тъканите да се ренегерират, от което следва, че недостигът му може да причини затрудено възстановяване на целостта им.

При бебета липсата на витамин Д се разпознава по следните симптоми:

  • Прекомерно изпотяване;
  • Поява на рахит – изкривяване на крайниците;
  • Раздразнителност;
  • Мускулна слабост.Top of Form

Ето защо бебетата, особено през първата си годинка, се нуждаят от допълнителен прием на витамина. Това се отнася и за възрастни, хора с тъмна кожа, хора, страдащи от затлъстяване и заболявания на костите и такива, чиято професия е свързана с нощен труд.

Важно е да отбележим, че липсата на витамин д може да остане скрита и непроявена. Това е така нареченият латентен дефицит на витамин д. При него стойностите са под нормата, но не толкова, че това да се отрази негативно на здравето, a симптомите са все още са в процес на развитие.

Консултация с лекар е необходима в случай, че се окажем в рисковата група или имаме съмнения за недостиг на витамин д. След преглед, той ще назначи необходимите изследвания и ще предпише подходящо лечение.

Липса на витамин Д – симптоми и възможни решения

Как се диагностицира липса на витамин Д

Дефицит на витамин д обикновено се установява чрез кръвен тест. Той измерва 25-хидроксивитамин D (25(OH)D) – най-значимият показател за нивото му и най-добрият начин за оценка.

Важно е да споменем и кои са приетите за витамин д референтни стойности. Измереното количество в циркулиращата кръв е достатъчно, ако е по-голямо или равно на 30 ng/ml. Недостатъчно е при стойности от 21 до 29 ng/ml и дефицитно при показатели, по-малки или равни на 20 ng/ml.

Кръвният тест за витамин D се назначава от специалист след обстоен преглед. При наличие на опасения обаче или невъзможност за посещение на лекар, винаги можем да го направим и сами в подходяща за целта лаборатория. Тестът се състои от взимане на венозна кръв сутрин на гладно, като скоро не трябва да са приемани никакви добавки. Резултатите излизат за около 1-2 работни дни.

Как можете да си набавите витамин Д по естествен начин

Това се случва по два начина – чрез храната и чрез излагане на слънце.

Гъбите са едни от основните растителни храни, богати на витамин д. Те произвеждат ергокалциферол (D2), когато са изложени на слънчева светлина. Консумацията на 50 грама гъби майтаке носи почти цялото необходимо дневно количество от витамина. Шийтаке, печурка, манатарка и пачи крак са други видове гъби, които могат да се похвалят с високо съдържание на D2.

От своя страна витамин D3 се среща в някои видове водорасли и лишеи.

Ядкови млека, тофу, зърнени храни, портокалов сок и сушени плодове са продукти, обогатени с витамин д. Включването им към хранителния режим ни дава възможност за подобряване на неговите стойности.

Разходка под слънчевите лъчи е друг естествен и същевременно много приятен начин за снабдяване с витамин д. Смята се, че са нужни от 15 до 30 минути седене на слънце, за да се достигнат необходимите дневни количества.

Това, разбира се, трябва да става с повишено внимание, особено в летния сезон. За да се предпазим от изгаряне на кожата, слънчевата баня е нужно да се провежда в подходящо време през деня. Слънцезащитните кремове не са препоръчителни, тъй като намаляват производството на витамина. Важно е тялото да бъде на показ, а лицето да остане скрито на сянка.

Липса на витамин Д – симптоми и възможни решения

Кога се налага прием на витамин Д под формата на допълнителна добавка

За съжаление, естественото производство на витамин д не може да задоволи потребностите ни през цялата година. Да получим нужните количества през зимата или на места с по-малко слънце често предизвиква трудности. Същото се отнася и за консумацията на храна, която го съдържа.

Ето защо, повечето хора си набавят необходимата дневна доза витамин д от хранителни добавки.

Пазарът буквално прелива от продукти, които включват витамина в състава си. При избор на конкретен такъв, от особено значение е той да бъде от доказан производител и с добро качество. Останалото зависи от лекарските предписания, възрастта, конкретните нужди и предпочитания.

Витамин D се предлага под няколко различни форми:

  • Капки – използването на капкомер помага за точното дозиране на количеството;
  • Меки капсули – те са покрити с желатин или веган алтернатива за по-лесен прием и по-бързо усвояване;
  • Твърди таблетки – често са филмирани за по-добър вкус и улеснено преглъщане;
  • Разтворими таблетки – за повече удобство те се разтварят във вода;
  • Дъвчащи таблетки – форма на витамин д за деца обикновено с плодов вкус;
  • Орален спрей – предназначен за хора, които изпитват затруднение с поглъщането на хапчета.

В хранителните добавки често срещана е комбинацията между витамин C, цинк, селен и витамин д за подсилване на имунната система. За здравето на костите D се съдържа самостоятелно или в съчетание с витамин К.

Следва да поясним и как се приема витамин д. Ако няма други предписания от лекар, минималният профилактичен дневен прием за бебета и деца варира между 400 и 600 UI (международни единици). В зависимост от възрастта максималният терапевтичен прием на ден може да достигне и до 1000-3000 UI. Витамин д за възрастни се приема в количества 600-800 UI, а при лечение е позволен и до 4000 UI на ден.

Важно е да споменем, че подобрението при дефицит настъпва бавно във времето. За да се повишат нивата на витамина, е необходимо нарупването му в организма. Ето защо ефектът може да не се усети веднага.

От всичко, което научихме до тук, следва, че здравословни нива на витамин д се постигат чрез комплексен подход – балансирана диета, редовно излизане навън и при необходимост допълнителен прием на добавки.

Балансирана е тази диета, която осигурява необходимото количество хранителни вещества за поддържане здравето на организма.

Нашите продукти Oracle и Druidess са съвместими с всеки един режим на хранене. Покълналите и ферментирали храни в тях имат свойството да подобряват усвояването на витамините и минералите, в това число и витамин д.

Освен, че влияят благотворно на тялото ни, те подсилват и връзката между здравословно хранене и психично здраве – тази, при която храната носи наслада, настроение и сила за ума.

Oracle и Druidess са предназначени за всеки, който иска да си подари здраве и устойчивост и да се радва на хубав живот.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *